ریسندگی و بافندگی

تبدیل الیاف به نخ، ریسندگی نامیدهمی‌شود. انسان از هزاران سال پیش به این موضوع پی برده بود که اگر دسته‌ای از الیاف را با کشش دادن، موازی کرده و آن را تاب دهد فشار و اصطکاک سطحی بوجود آمدهبین الیاف، باعث درگیری آنها به یکدیگر شده و رشته‌ای مقاومتر را تشکیل می‌دهند کههمان نخ است.این عمل اساس تبدیل الیاف به نخ استکه ریسندگی نامیده می‌شود. ریسندگی بر سه اصل استوار است:

1.       کشش دادن و موازی کردن الیاف

2.     تاب دادن

3.    پیچیدن و تولید نخ

ریسندگی نخ جزو اولین صنایعی است که انسان به آن پی برد وابتدا با استفاده از یک دوک چوبی ساده توانست تعداد بیشماری الیاف را به دور همبتابد و نخ تهیه کند. این روش ریسندگی برای قرن‌ها به همان صورت ادامه داشت تااینکه در قرن ۱۴ اولین قدم‌ها در راه ماشینی کردن روش ریسندگی یرداشته شد و در اروپا و هندنوع پیشرفته تری از دوک ریسندگی اختراع و به کار گرفته شد. در قرن ۱۶ چرخ ریسندگی جدید ساخته شد به طوری که در حینکار هر دو دست کارگر آزاد بود و می‌توانست تسلط بیشتری هنگام ریسندگی داشته باشد وبالاخره در قرن ۱۸، ماشین ریسندگی اختراع شد و سیستم تهیه نخ کاملاً دگرگون شد. اختراع ماشین‌هایریسندگی، در این زمینه باعث افزایش سرعت تولید و کاهش هزینه و همچنین باعث افزایشمرغوبیت تولیدات شده‌است. روشن است که ماشینهای به کار گرفته شده در ریسندگی، بستهبه نوع نخی که تولید می‌کنند، کاملاً باهم متفاوت اند. به عنوان مثال، ماشین‌هاییکه برای تولید نخهای پنبه‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرند قادر به تولید نخ‌های از جنس پشم یا ابریشم نیستند.

بافندگی یا بافتنی گونه‌ای از صنایع دستی است که با بافتن نخ و تبدیل آن به پارچه انجام می‌شود. در این گونه نخ‌ها به صورت حلقه‌هایی در هم تنیده می‌شوند. بافتندگی هم از طریق دست و هم ماشینی انجام می‌شود و سبک‌ها و مدل‌های گوناگونی دارد. این تفاوت در گونه نخ‌ها و همچنین ضخامت میل بافندگی است؛


نویسنده: سید حسین مژگانی
ارسال کننده: گل‌های ابریشمی، تهران: انتشارات سروش، ۱۳۸۰
لغات کلیدی: 
مقالات جدید


جهت تماس با ما و سفارش محصول و یا داشتن هرگونه سوالی در خصوص مطالب و محصولات با شماره های زیر تماس بگیرید:

ارتباط با مدیریت فروش: 09131074397 _ 03132283846 (5 خط )

شهرک صنعتی جی

آدرس ایمیل: JahanParche@gmail.com

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهان پارچه می باشد..