طراحی لباس
اگر خلاق و عاشق مد هستید، این کار مناسب شماست.

طراحی مد، هنر استفاده از طراحی و زیبایی شناسی در تولید پوشاک، کیف،کفش و زیورآلات است. طراحی مد متاثر از فرهنگ‌ها و آداب و رسوم جوامع مختلف بوده و به اندازه همین تفاوت‌ها دارای تنوع بالایی است. تاریخچه رسمی طراحی مد و لباس به ابتدای قرن نوزدهم زمانی که طراحان به طراحی لباس برای مجالس اشرافی می پرداختند بر می گردد.

به هنرمندانی که در عرصه پوشاک، کیف، کفش و... با طرح‌های ابداعی‌شان تاثیر بسزایی در صنعت مد در یک دوره خاص زمانی دارند، طراح مد و لباس گفته می‌شود. طراح مد و لباس مدل های لباسها، کفش ها، کیف ها و ... را طراحی می کند. طرح های او یا بدیع و نو بوده و یا اینکه با تغییر در طرح های موجود در بازار بوجود آمده است. هر طراح مد و لباس حرفه ای معمولا در بخش خاصی تخصص دارد مانند لباس های مردانه، لباس های زنانه، لباس های ورزشی و....

طراح مد و لباس باید دید خوبی نسبت به رنگ ها و اشکال داشته و در هنر دوخت و برش متبحر باشد. او باید از آخرین تحولات و تغییرات در دنیای مد اطلاع داشته و جامعه خود را به خوبی شناخته و از نیاز و علایق آن آگاه باشد تا بتواند متناسب با نیاز و علایق آنها مدهای زیبا و مورد پسندی را ارائه دهد.

شغل طراحی مد و لباس در کشور ما هنوز به درستی تعریف نشده و تولید کنندگان پوشاک و مسئولین دولتی به اندازه کافی به آن بها نمی دهند. در کشورهای غربی این شغل یکی از مهم ترین و پردرآمدترین مشاغل محسوب شده و تبدیل به یک صنعت شده است. در ایران به دلیل وجود محدودیت های دینی در بحث پوشش، وجود طراحان مد و لباس توانمند که بتوانند متناسب با فرهنگ و آیین ما طرح های نو و جذابی را ارائه دهند، بسیار ضروری است. البته طراحان و شرکت های طراح معدودی در کشور فعالیت می کنند، اما نسبت به نیاز بازار ایران و طرح های متنوع و جذابی که از سوی سایر کشورها وارد کشور ما می شوند، بسیار محدود و ناکافی هستند.

در سال های اخیر نمایشگاه های مختلف مد و لباس در ایران برگزار شده است که متاسفانه فاصله زیادی با نیازهای موجود در بازار مد کشور داشته اند. در بسیاری از آنها محصولات ارائه شده، به نمایش چند مدل چادر و مانتوی محدود خلاصه شده است. بخش بزرگی از بازار مد و لباس در دنیا به پوشاک مردان، کودکان، کیف و کفش، زیورآلات و ... مربوط می شود که تقریبا همه آنها در بازار مد و لباس داخلی، نادیده گرفته شده اند.



وظایف طراح مد و لباس
•تحلیل و پیش بینی علایق و سلایق آینده مردم در حوزه نوع پارچه ها، رنگ ها و اشکال
•کشیدن طرح های لباس ها، کفش ها و ... به صورت دستی یا با کمک نرم افزارهای کامپیوتری
•انتخاب رنگ، پارچه، لوازم تزئینی و سبک مناسب برای هر طرح
•تهیه نمونه های اولیه
•تخمین هزینه مواد و تولید
•یافتن تامین کنندگان مواد اولیه
•نظارت بر تولید طرح ها
•ارائه نمونه ها به افراد و مراکز مرتبط مانند سرمایه گذاران، تولید کنندگان و...


تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل
برای ورود به این شغل، علاقمندان باید دانش و تخصص لازم را کسب کنند. بنابراین می توانند یا در رشته های مرتبط موجود در دانشگاه های کشور شامل طراحی لباس در علمی و کاربردی و طراحی لباس در گروه هنر تحصیل کنند و یا در آموزشگاه های آزاد دوره های طراحی مد و لباس را بگذرانند.
دانش آموزانی که به این شغل علاقه زیادی دارند، می توانند پس از گذراندن سال اول متوسطه وارد رشته طراحی و دوخت در فنی و حرفه ای شوند و در صورت تمایل در دانشگاه ادامه تحصیل دهند.

کسب تجربه و داشتن ایده های نو و خلاقانه از مولفه های اصلی یک طراح مد و لباس موفق است.



بازارکار و آِینده شغلی طراحی مد و لباس
طراح مد و لباس می تواند در انواع شرکت های طراحی، تولید و عرضه پوشاک، کیف و کفش، زیورآلات و... استخدام شود. همچنین می تواند به صورت آزاد و مستقل کار کند. در صورت داشتن تجربه، تبحر و سرمایه کافی نیز می تواند شرکت های طراحی یا تولید لباس راه اندازی کند.

طراحان مد و لباس در کشور با مسایل و مشکلاتی روبرو هستند که برخی از آنها عبارتند از :
•نبود جایگاه مناسب و تعریف شده برای شغل طراحی مد و لباس در کشور
•نبود ارتباط مناسب بین طراحان و تولیدکنندگان
•نبود قانون کپی رایت برای طراحان
•عدم حمایت کافی طراحان از سوی مسئولان
•کپی برداری از بسیاری از نمونه کارهای خارجی برای طراحی های داخلی و بومی
•نبود امکان ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در رشته طراحی لباس

در خصوص وضعیت بازارکار و میزان استخدام طراح مد و لباس در ایران آمار دقیقی در دسترس نمی باشد. با توجه به مشکلات ذکر شده در این حوزه و روند فعال روبه رشد مدها و مدل های خارجی، شاید بتوان گفت شرایط کار در این حوزه در ایران کمی سخت و نیاز به انگیزه، تلاش و پشتکار زیادی دارد. البته حمایت های سازمان ها و بخش های مسئول در این بخش، در رفع مشکلات و بهتر شدن بازارکار آن، بسیار موثر است.


نویسنده:
ارسال کننده: iranianpath
لغات کلیدی: 
مقالات جدید


جهت تماس با ما و سفارش محصول و یا داشتن هرگونه سوالی در خصوص مطالب و محصولات با شماره های زیر تماس بگیرید:

ارتباط با مدیریت فروش: 09131074397 _ 03132283846 (5 خط )

شهرک صنعتی جی

آدرس ایمیل: JahanParche@gmail.com

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهان پارچه می باشد..