انواع پارچه از الیاف طبیعی تا مصنوعی را بشناسید
انواع پارچه 

نخی: لباسهای پنبه‌ای درایران نخی نام دارند. نخ پنبه‌ای از طریق بافندگی، به پارچه یا بافته های پنبه ایتبدیل می شود.

پلیاستر: پلی استر کاملاً مصنوعیاست. برای تولید این فرآورده از ترکیب دی متیل ترفتالات و منو اتیلن گلیکول و یااسید ترفتالیک (جایگزین ماده اولیه دی متیل ترفتالات) در مجاورت کاتالیست هایمناسب، استفاده می شود. پلیمر حاصل از ترکیب این دو ماده اولیه توسط پمپ از صفحاترشته ساز عبور داده می شود که تحت تاثیر هوای سرد به شکل لیف تبدیل می‌شوند.

ویسکوز: بر خلاف تصور عمومیالیافی بر پایه‌ی طبیعی و همچون پنبه و لینن دارای ماهیت گیاهی(سلولزی) هستند.تنها تفاوتی که می توان به الیاف ویسکوز (ریون) نسبت به پنبه و لینن نسبت داد نحوه‌یساخت این الیاف است. الیاف ویسکوز (مانند تولید کاغذ) از خمیر کردن سلولوز تشکیلمی‌شوند.

چرمطبیعی: چرم از دباغی پوستحیوانات مختلف مانند گاو، گوسفند، شترمرغ، کروکودیل، مار و حتی کوسه! تهیه می شود.

ابریشم: پارچه های ابریشمیمستحکم ترین پارچه های دنیا هستند و به علت داشتن پروتئین، ‌هادی حرارت نبوده و آنرا در خود نگه می‌دارند. غالبا از پارچه های ابریشمی برای ساخت لوازم منزل و لباس‌هایلوکس استفاده می‌شود.

ریون: ماده‌ی اولیه‌ی ریون،سلولز است. سلولز از لینتر پنبه و یا خمیر چوب درختان مخروطی مانند سرو و کاج ومشابه آنها به دست می‌آید. برای تهیه‌ی ماده‌ی اولیه‌ی ریون لازم است سلولز الیافکوتاه پنبه یا چوب به دقت بازیابی گردد. به این ترتیب با انجام یک سری عملیاتشیمیایی در چندین مرحله، سلولز طبیعی به لیف ریون تبدیل می شود. بنابراین، ریونجزء الیاف سلولزی بازیافتی محسوب می شود.

کرپ: پارچه کرپ می تواند ازجنس هایی چون ابریشم، پشم و یا پلی استر تهیه شده باشد. این پارچه با ظاهر توریشکل، معمولا دارای حالتی مجعد و پیچ خورده می باشد.

گاباردین: نوعی پارچه با بافت ریزاز پنبه، پشم یا الیاف مصنوعی با نقوش برجسته تیغ ماهی، جناقی یا مخلوط راه راهاریب است که همواره از سمت راست به چپ یا پایین به بالا بافته می‌شود.

دانتل و گیپور تفاوت دانتل و گیپور در طراحی و زمینه‌هایآنهاست. گیپور از بافت پنبه و ابریشم بدون هیچ زمینه ای و به صورت برجسته و ضخیمدرست میشه اما دانتل از تارهای ابریشم است که معمولا روی زمینه تور بافته میشه وسه نوع کارشده ، برجسته و کارنشده دارد. دانتل قیمت بسیار بالایی دارد و به دلیلزیبایی و ظرافتش برای لباس عروس بسیار پرکاربرد است. 

مخمل: نوعی پارچه کرکی است کهاز ابریشم، پنبه، کتان یا پشم بافته می‌شود. مخمل به علت دشواری ساخت و تولید،معمولا جزء پارچه‌های اشرافی و لوکس محسوب می‌شود؛ گرچه با پیشرفت فناوری روز،تولید آن هزینهٔ کمتری پیدا کرده‌است. صفت «مخملی» اشاره مستقیم به لطافت و نرمیاین نوع پارچه دارد و منظور از آن «به نرمی مخمل» است.

پولیش: پارچه‌هایی که پوششمویی ضخیمی دارند و رنگ و اندازه آن شبیه خز واقعی است که به پولیش معروف است و نخآن مصنوعی است.

کتانکش: همان پارچه‌ی کتان استکه با نخ کشی بافته می‌شود. نخ کشی عبارت است از ترتیب گذرانیدن نخ های تار ازسوراخ های میلمیلک و رد دستگاه یا ماشین بافندگی تعداد کل میلمیلک های مورد نیازبرای عمل نخ کشی برابر با تعداد کل نخ های تار است.

تریکو: پارچه تریکوی پودی درجهت عرضی و طولی قابلیت کشش دارد. امکانات طراحی وسیع. در تریکوی بافی پودی میتوان لباس را با فرم دلخواه تهیه کرد مانند یقه،حلقه آستین و آستین.

نویسنده: نویسنده: مینا داودی
ارسال کننده:
لغات کلیدی: 
مقالات جدید


جهت تماس با ما و سفارش محصول و یا داشتن هرگونه سوالی در خصوص مطالب و محصولات با شماره های زیر تماس بگیرید:

ارتباط با مدیریت فروش: 09131074397 _ 03132283846 (5 خط )

شهرک صنعتی جی

آدرس ایمیل: JahanParche@gmail.com

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جهان پارچه می باشد..